Een gesprek met Arjan vind ik altijd bijzonder. Want wat is er nou eigenlijk boeiend aan verpakkingsmateriaal? Maar als hij erover begint te praten, dan sleept zijn enthousiasme me altijd mee! Ook voor hem had Corona zo zijn uitdagingen. Wat motiveert hem als ondernemer?
De allereerste keer dat ik hem hoorde pitchen was bij Business Open. Hij liet toen zijn verfrissingsdoekjes zien, en ik zie ze nu nog voor me. Met de mooie skyline van Rotterdam. Maar wat nog meer indruk op me maakte is dat de doekjes waren gemaakt in samenwerking met de ouderen van Aafje, en dat 10% van de omzet naar zorginstelling Aafje ging. Die daar dan weer workshops van kon betalen. Supermooi, toch? Iets teruggeven aan de maatschappij, dat is nog steeds belangrijk voor Novadens.
“In de afgelopen tijd ben ik eigenlijk vooral bezig geweest met brandjes blussen”, zegt Arjan. “Want door Corona bleek het voor leveranciers niet mogelijk om tijdig producten of grondstoffen aan te leveren. En de levertijd van karton, papier en folie, die zag ik steeds maar weer verlengd worden van normaal 3 tot 4 weken naar nu wel van 3 tot 4 maanden. Hierdoor konden de klanten ook niet altijd op tijd hun product geleverd krijgen, liep de planning vast en stonden machines stil. Dan had ik s ochtends om 6 uur dat getob in mijn hoofd, van ‘Hoe ga ik dit nu weer oplossen”?
“Dat gaf wel een gevoel van machteloosheid. Want ik heb zelf geen invloed op die processen. Er was gewoon schaarste. Dus ik moest overal achteraan blijven zitten en zorgen dat het goed geregeld zou worden. En het is natuurlijk ook heel vervelend om steeds weer nieuwe prijsverhogingen te moeten doorgeven aan mijn klanten. Ik merkte dat ik vooral de hele dag bezig was met negatieve energie. Sporten helpt me dan gelukkige wel om mijn hoofd leeg te maken”.
“Maar, zegt hij, gek genoeg werd ik ook wel weer blij van dat “brandjes blussen’. Want ik ben dan echt de spin in het web die alles regelt en gaat oplossen. En als het me dan is gelukt om alles weer in goede banen te leiden, en het eindproduct bij de klant staat, dan maakt me dat oprecht gelukkig! Hij showt online een van zijn nieuwste verpakkingen. Ik vind het heerlijk om te zien hoe trots hij is op dat duurzame product, zijn ogen gaan dan echt glimmen!
Als ik hem vraag wat zijn inzicht is van de laatste tijd, dan zegt hij direct ‘Papier!’. “Papieren verpakking is echt de toekomst! En het is bijvoorbeeld geschikt voor tabletten, chocoladeboontjes en pepermuntjes, maar niet alles is even geschikt. En veel mensen zeggen dat plastic slecht is, maar plastic is vooral slecht als je het weggooit in de natuur. Maar als je het hergebruikt, dan is het voor bepaalde producten juist heel geschikt”!
“Dat zoek ik dus heel graag voor een klant uit, welke folie het meest geschikt is, en hoe je een product zo duurzaam mogelijk verpakt. Corona heeft ik mijn focus wel verlegd van voornamelijk horeca verpakkingen naar nu bijna alleen nog verpakkingen en productie regelen voor bedrijven. En daar hoort natuurlijk ook een nieuwe website bij! Die is deze week net online gegaan: www.novadens.nl
Dit is het zevende portret in de storytellingreeks ‘Hoe zit dat bij jou’? Meer weten over dit initiatief? Check de bio van Dikscommuniceert.